~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~The Word Inside the Word~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

persoalan yang kau patut tau jawapannya



"Allah, mengapa Engkau turunkan ujian sebegini padaku, mengapa?!" -bentak jiwa lemah kita. mana pergi iman, mana perginya SABAR?. bila letih menerima cubaan ada yang sanggup mencaci-maki bagai orang gila yang tidak berpedoman. Kita menyalahkan Allah SWT, menyalahkan takdir, menyalahkan qadar ketentuan Ilahi tanpa menggunakan neraca iman dan ilmu. Kita tidak lagi memandang akan hikmah tersembunyi. 'ah! Mungkin Allah SWT tidak menyayangiku lagi." Rungut kita bersangatan kecewa tanpa dibatasi iman. mengucap dan kembali lah padaNya, bertaubat atas dosa-dosa kita. Allah maha penyayang.


''Allah, aku punya masalah...tolong aku!'' -Allah rindukan rintihan kita, tapi adilkah pada saat kita ditimpa sesuatu masalah baru kita mencariNya. sedangkan saat kita gembira kita lupa dan lupa padaNya..alangkah baiknya jika kita berkata ''masalah.., aku tak takut engkau. sebab aku ada Allah" aku akan hadapi engkau, sebab aku yakin setiap masalah itu ada jalan penyelesaian" aku tahu Allah bersamaku..


"Allah, aku putus cinta! aku sedih..hati aku sakit" -syukur kamu masih ingat dan menyebut nama Allah. bagaimana kau bisa mencintai mahluk lain dengan merindui dan mencintainya sepenuh hatimu sedangkan kau tahu cinta manusia itu x kekal. kemudian kau berlukut dalam kekecewaan, tenggelam dalam kesedihan. mujur dengan adanya secebis iman, kau tak zalimi dirimu atau menzalimi orang lain kerana dendam. maka aku akan berkata padamu, tenang duhai hati..kau tak berseorangan, sebaiknya kau raihlah cintailNya dahulu..kau akan tahu mengapa dia mengujimu sebegitu, hanya perlu bersabar pada hikmahnya. kerana suatu saat DIA akan hadiahkan kau dengan yang lebih baik.
 

"Allah, esok aku hadapi peperiksaan besar..permudahkanlah bagiku'' -sehingga larut malam kita meminta, menadah tangan hingga terketar2 bibir.. sangat memerlukan pertolongan. sungguh Allah menyukainya. tapi tidakkah engkau berasa malu, meminta tanpa usaha..? sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasibmu melainkan kamu sendiri yang mengubahnya.



"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan)..."
(Ali-Imran: 200)

jangan kita lupa tentang kalimah 'sabar' dan 'redha'. jangan sampai kita lupa kita ada Allah Yang Maha Esa.
kita hanya perlu yakin dengan kehadiran ujian itu, sebenarnya adalah cubaan yang Allah SWT turunkan buat menguji sejauh mana keimanan hamba-hambaNya. dengan SABAR kita termasuk dalam golongan orang2 yang beruntung. Insyaallah amin..



terima kasih kerana sabar membaca. semoga ada manfaatnya (^_^)

4 komen disini:

hElfiS said... [reply]

salam..
terima kasih sebab ingatkan..
ALLAH sentiasa uji hamba yang DIA sayang kan..^_^

anahiettah afibs said... [reply]

wa'alaikumsalam helfis. thanbihul ghafilin..& sama2 mengingatkan. Allah sygkan kita.. :)

Mr AnOnymOUs said... [reply]

Assalamualaikum..
syukran, peringatan yg ringkas tp mendalam_^)

anahiettah afibs said... [reply]

wa'alaikumsalam..mr.anonymous.. peringatan untuk diri & orglain juga.. Insyaallah, kita mnjadi org2 yg sabar atas ujianNya _:)

Post a Comment

titipkan sepatah dua kata untukku runtum penuh hikmah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...