~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~The Word Inside the Word~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

best jadi budak kampung...

google search image
ya..aku budak kampung! cubalah...
 kalau kau rasa tinggal dekat kampung,
gerenti kau tak mau pulang lagi ke dunia metro kau yang penuh sesak tu..
aku rasa aku tak boleh bernafas dalam keriuhan kota engkau,
dada aku sesak! sana sini aku tengok orang asyik berlumba-lumba..
entah apa yang dikejar mereka?.. bukan saja menunjukkan kehebatan berlumba dijalan raya,
tapi semua benda tak mau ketinggalan.
mau kejar masa, harta, pangkat, nama...kuasa?...
mungkin..

tapi apa yang aku mau cerita ni pasal kampung jelah..yang aku bangga sangat lahir dekat kampung, macam kumpulan kecik cakap "asal dari kampung!''.. -eh tau pulak aku..hehe
ikan jalak. banyak dkat sawah tau.. (google search)

orang cakap, zaman sudah berubah. memang berubah pun..suasana kampung sekarang tak semeriah dahulu. tapi tetap saja, wherever U go 0_o, U menetap dekat over sea atau bandar-bandar metropulus kah... semestinya ''kampung halaman tetap dihati" kalau boleh si perantau-perantau kota teringin sangat jenguk kampung mereka hari-hari, yelah mau tunggu ''bila tiba hari raya'' lama tu.. setahun sekali, panjang umur murah rezeki.. Insyaallah...

google search image
mungkin apa yang terbayang diruang mata mereka tentang kampung halaman pastinya serupa dengan apa yang aku bayangkan dan rindui selalu..hehehe. seperti zaman kanak-kanak..bermain dan berlari-lari di tengah sawah. berpanas berhujan masuk lopak mandi lumpur..huhu. main panjat-panjat pokok, sembunyi-sembunyi. mandi sungai, ikut bapa pergi tangkap ikan, tolong mama buat batas tanam sayur, masuk hutan ikut abang lastik burung, subuh-subuh ikut kakak mandi dekat perigi.. memancing ikan..
so much memory!, banyak sekali...memang panjang kalau dsenaraikan. 

kenangan dalam susah senang yg dirasa..itulah yang sebenarnya 'mendewasakan'..walaupun dekat kampung tidaklah perfect sangat, pergi sekolah jalan kaki dengan kasut koyak-koyak, baju kusut masai, pegi sekolah rambut licin (bubuh minyak masak),tak macam sekarang macam-macam jenama minyak rambut ada (tapi memang rugi la budak-budak sekarang ni, terutama anak-anak bandar tu..mereka tak pernah merasa akan kegersangan dunia kampung @ desa ni..hehe).. walaupun dalam serba kekurangan, jauh sekali mengeluh tentang hidup..


disini rentetan kisahku bermula
aku belajar menjadi dewasa
disini jiwaku bersemadi
dengan rotan ayahnda, 
dgn leteran ibunda
tapi itu lah yang membuatkan aku menjadi manusia


4 komen disini:

Anonymous said... [reply]

rumah sapa ko gmbar tu?

anahiettah afibs said... [reply]

rumah tepi sawah.... google search la kak... hehehehe

SRenungan said... [reply]

baca entri ni..teringat time kecik2..hehehe :)

anahiettah afibs said... [reply]

hehehe...best kan, rsa nk kmbali ke zaman tue.. :)

Post a Comment

titipkan sepatah dua kata untukku runtum penuh hikmah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...