~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~The Word Inside the Word~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

best jadi budak kampung...

google search image
ya..aku budak kampung! cubalah...
 kalau kau rasa tinggal dekat kampung,
gerenti kau tak mau pulang lagi ke dunia metro kau yang penuh sesak tu..
aku rasa aku tak boleh bernafas dalam keriuhan kota engkau,
dada aku sesak! sana sini aku tengok orang asyik berlumba-lumba..
entah apa yang dikejar mereka?.. bukan saja menunjukkan kehebatan berlumba dijalan raya,
tapi semua benda tak mau ketinggalan.
mau kejar masa, harta, pangkat, nama...kuasa?...
mungkin..

tapi apa yang aku mau cerita ni pasal kampung jelah..yang aku bangga sangat lahir dekat kampung, macam kumpulan kecik cakap "asal dari kampung!''.. -eh tau pulak aku..hehe
ikan jalak. banyak dkat sawah tau.. (google search)

orang cakap, zaman sudah berubah. memang berubah pun..suasana kampung sekarang tak semeriah dahulu. tapi tetap saja, wherever U go 0_o, U menetap dekat over sea atau bandar-bandar metropulus kah... semestinya ''kampung halaman tetap dihati" kalau boleh si perantau-perantau kota teringin sangat jenguk kampung mereka hari-hari, yelah mau tunggu ''bila tiba hari raya'' lama tu.. setahun sekali, panjang umur murah rezeki.. Insyaallah...

google search image
mungkin apa yang terbayang diruang mata mereka tentang kampung halaman pastinya serupa dengan apa yang aku bayangkan dan rindui selalu..hehehe. seperti zaman kanak-kanak..bermain dan berlari-lari di tengah sawah. berpanas berhujan masuk lopak mandi lumpur..huhu. main panjat-panjat pokok, sembunyi-sembunyi. mandi sungai, ikut bapa pergi tangkap ikan, tolong mama buat batas tanam sayur, masuk hutan ikut abang lastik burung, subuh-subuh ikut kakak mandi dekat perigi.. memancing ikan..
so much memory!, banyak sekali...memang panjang kalau dsenaraikan. 

kenangan dalam susah senang yg dirasa..itulah yang sebenarnya 'mendewasakan'..walaupun dekat kampung tidaklah perfect sangat, pergi sekolah jalan kaki dengan kasut koyak-koyak, baju kusut masai, pegi sekolah rambut licin (bubuh minyak masak),tak macam sekarang macam-macam jenama minyak rambut ada (tapi memang rugi la budak-budak sekarang ni, terutama anak-anak bandar tu..mereka tak pernah merasa akan kegersangan dunia kampung @ desa ni..hehe).. walaupun dalam serba kekurangan, jauh sekali mengeluh tentang hidup..


disini rentetan kisahku bermula
aku belajar menjadi dewasa
disini jiwaku bersemadi
dengan rotan ayahnda, 
dgn leteran ibunda
tapi itu lah yang membuatkan aku menjadi manusia


5 komen disini:

FarTini Rostini said... [reply]

rumah sapa ko gmbar tu?

hiettah said... [reply]

rumah tepi sawah.... google search la kak... hehehehe

SRenungan said... [reply]

baca entri ni..teringat time kecik2..hehehe :)

hiettah said... [reply]

hehehe...best kan, rsa nk kmbali ke zaman tue.. :)

Jamal Ismail said... [reply]

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini JAMAL ISMAIL seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI SALEH yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pekerja kilang di selangor malaysia , sy sangat berterimakasih banyak kepada AKI SALEH dan jika anda ingin seperti saya silahkan Telefon AKI SALEH di 0853-95881177 Untuk yg di luar indon telefon di +62853-95881177, Atau KLIK DISINI
saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI SALEH saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKI, Untuk yg punya mustika bisa juga di kerjakan narik uang karna AKI Ruslan adalah guru spiritual terkenal di indonesia. Untuk yg punya rum terimakasih atas tumpangannya.

Post a Comment

titipkan sepatah dua kata untukku runtum penuh hikmah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...