~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~The Word Inside the Word~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

buat yang bernama Muhammad



Tuhan
sungguhku merindui kekasihMu Muhammad
ku tercari-cari jejaknya, mencari nur, sabda dan pesannya..
berpegang aku pada agama yang diwariskan 
menjadikan Allah tuhan semesta alam

ya Tuhan
anugerah cintamu meyakinkanku memberi cinta pada insan pilihan
bukanlah aku terlalu berharap mencari kesempurnaaan setanding Muhammad
sungguh dia tidak berganti
bahkan tidak selayaknya aku berharap sebegitu
kerna diri bukan sehebat dan semulia wanita-wanita terpuji yang engkau kasihi
tetapi kerana kerinduan ini terhadap sikap, kelembutan hati, santun pekerti dan keteladanan dirinya membuat aku tercari-cari Muhammad di antara berjuta manusia..
ramai mereka hanya meniru namanya
tapi bukan pada cara dan sikapnya.
bukan semata ku bersandar mencari kelebihan tetapi bukan kekurangan yang kuharapkan
bukanlah jauhari yang kucari, atau hartawan yang tampan.
bukan si perkasa atau berpangkat megah.
tapi ku impikan si pencinta luhur menyemai kasih dan cinta demi Allah semata

ya Allah ya Tuhanku
yakinkanku dengan cinta yang dianugerahkan,
sungguh kuberharap dalam hamparan doa agar dipertemukan dengan insan yang membawaku menghidu wangian Syurga.
khabarkan kepadanya ya Tuhan
betapa aku terlalu lama mencarinya
betapa aku terlalu lama menantinya
kerna sesungguhnya kesetiaan ini 'buat yang bernama Muhammad'..



aku menulis puisi ini ketika umat manusia menyambut hari maulidur Rasul 23 febuari lalu..




hanya luahan penaku. 




1 komen disini:

Anonymous said... [reply]

aku bersaksi tiada tuhan selain Allah dan Muhammad pesuruh Allah..

rindu Muhammad..

Post a Comment

titipkan sepatah dua kata untukku runtum penuh hikmah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...