~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~The Word Inside the Word~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

wanita yang kucinta dan kagumi (2)


♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ 
 "aku melihat
dia bangun tengah malam buatkan adik susu,
alang menanti subuh..dia tak tidur.  aku melihat ada titis airmata yang mengalir dalam tadahan tangannya. ingin sekali aku ambil tahu apa yang dia minta dari mu Tuhan.
apapun alasannya, kabulkan permintaanya ya Allah...
dulu dia pernah berkata padaku..bila nanti aku dewasa,
aku akan menyintai dan dicintai oleh seorang lelaki. 
aku bertanya: siapa?
suamimu sayang.......
sementelah aku mengerti, aku mula tertanya "mampukah aku seperti dia?'' 
♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ 


dia?

kali ini..dia itu siapa?..
dia tetap seorang wanita..
wanita yang sangat aku kagumi dan cintai,,


dia adalah...



mama..  (seandainya bicaraku sampai kepadanya......)

mama adalah wanita yang aku cinta dan sayang sepenuh jiwa. Dari setiap degup jantung yang aku bisa merasanya berdetak. itu atas jasa dan perjuangan mama. untuk nafasku...



mama.. yang aku sayang..
aku takkan menyoal tentang naluri, memang kasih mama tiada bandingan. sering malam, aku melihat mama berjaga..saat itu jika aku bertanya..mama takkan bersuara. tapi aku lihat kerisauan dimata mama...
pasti tentang abang kan ma.........?
atau tentang kakak....?
adik....
atau tentang.......aku.. pasti ni kan ma....? 



mama yang cantik..
walau comot dek berselut, berlumpur, berpeluh
mama tetap yang tercantik..
cuma aku benci calar dan garis-garis luka itu tertempel di wajah dan tangan mama..
makanya, aku sering mengejar dan mengikut kemana saja mama pergi konon mahu bantu mama.
kesawah aku, ke hutan menebas dan berkebun dengan mama.. kadang aku mengeluh kan mama...? 
banyak kali mengeluh kan mama...?
panas la..  semak la...
banyak duri la...
penat la.... kemudian mama pula yang ambil tempatku.
eh, kudrat ku jauh lebih tapi aku tidak pernah dengar sedikitpun keluhan lahir dari mulut mama.



mama yang tabah..
seorang yang sangat tabah.....
aku jarang melihat mama bersedih...
tapi aku percaya, mama sembunyikan kesedihan dengan riak senyum indah diwajah..
ma... aku takkan berharap melihat kesedihan itu dan setitis pun airmata mama mengalir..
tapi ada satu peristiwa yang aku ingat sampai bila-bila.......
waktu aku dibawa ke hospital gara-gara mengalami gastrik yang teruk.
aku menyesal sebab menangis. 
kenapalah aku tak boleh tahan rasa sakit tu diam-diam....kenapa kena menangis juga........?
mama...aku menyesal sangat sebab menangis....
sebab itulah kali pertama aku nampak mama juga menangis. 



mama yang prihatin..
waktu kucing-kucing kesayanganku mati, aku menangis sorang diri dalam kamar sampai bengkak mata....lucunya~
aku akan menunduk tiap kali jika bersua dengan sesiapa... aku harap tiada siapa yang tahu..
tapi dari caramu, mama tahu kan.... 
mama cuba hiburkan aku hinggalah suatu hari abang sepupu datang kerumah berikan aku sepasang anak kucing kacukan parsi. comel sangat-sangat ma....
melompat riang aku kan ma..?
mama juga ceria disebalik pintu.
aku hairan ma, ini anak kucing kesayangan abang sepupu... kenapa tiba-tiba dia nak bagi?
kan........
rupanya, mama dan bapa berusaha pujuk abang sepupu bagi anak kucing tu......
sebab aku kan ma...



mama yang terindah..
anak bongsu perempuan mama ni, memang cengeng kan ma...
manja....
dan selalu menyibuk kemana saja mama pergi.
mama tau aku mau belajar dari mama kan ma.....?
semua benda yang mama buat, aku mahu semahir mama..
yang reti buat semua kerja rumah, 
urus keluarga...buat kerja lebih dalam satu-satu masa..
kerja-kerja kampung tu semua...
mama memang hebat ma...mama adalah wanita yang paling sibuk didunia..



mama yang manis,
peribadimu sungguh mulia dan indah..
pesan dan marahmu ada makna...tutur mu lembut penuh hikmah..
pantang seseorang menegur sesuatu milik mama...
sepantasnya mama berikan kepadanya.
sering adik menjadi posmen menghantar macam-macam hasil tanaman untuk diberi ke jiran-jiran sebelah..
kata mama 'sedekah'..
indahnya hati itu ya Allah...
aku mahu belajar yang ini juga ma.



mama, tiba saatnya aku menggaris jarak dengan mama..
walau hati tanpa rela berenggang tapi pesanmu selamanyaku genggam,
Insyaallah,, 




sukar bagi aku menyusun ayat,
Dia...terlalu indah untuk kulagukan pada rentetan pena
erkk..ini bukan puisi, bukan sajak mahupun madah-madah cinta.
cuma luahan kata hati yang berteman kerinduan tersangat pada insan bernama 'mama', 'umi' 'ibu' 'mother' 'ina' 'madre' 'muqin' 'nai' 'mae'...........
kamu jugak pasti sedang merinduinya bukan..?


Allah Ya Rahman Ya Rahim.. pemilik hati dan jiwa ini. hanya tempatmu ku berminta, Lindungilah dia..bahagiakan hatinya.. wanita yang aku cintai ini....
amin ya rabbal alamin..







 ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ ♥●•٠ 

6 komen disini:

Zack Hazze said... [reply]

hasil nukilan yg sgt bermakna...sebak ketika membaca...hampir menitis air mata Zack...terima kasih atas perkongsian yg sgt2 bermanfaat ini...teruskan perjuanganmu dlm menyampaikan kebaikan...

anahiettah afibs said... [reply]

terima kasih zack hazze.. tak sangka kamu membacanya..
saya cuma harap sgt2, andai luahan rasa ini sampai kepada mama.. ntah la..nk kena tulis surat kot.huhu.
terima kasih sekali lg zack hazze
oh ya..selamat ulangtahun buat kamu. semoga apa yg diimpikan tercapai..insyaallah

Zack Hazze said... [reply]

Zack suka cara penulisan anahiettah...simple tp sgt mendalam...terima kasih atas ucapan ulang tahun pd Zack...
susah hendak mncari hasil penulisan yg betul2 dari hati...dari cara penulisan ni Zack rasa penulisnya betul2 ikhlas dlm menyampaikan hasil nukilan...semoga anahiettah akan terus maju dan sukses selalu... ^_^

anahiettah afibs said... [reply]

ewah,,pujian ka itoo..
ntahlah entry kadang2 syok sendiri nih..
terima kasih byk krn mengomen & memerhati.. terima kasih juga atas doa agar maju & sukses itu..sy copy buat kamu jugak..

know me said... [reply]

sob.. sob... :'(

anahiettah afibs said... [reply]

akak....huhuhu..... I miss my mom.. :'( n I miss U too.....

Post a Comment

titipkan sepatah dua kata untukku runtum penuh hikmah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...